Oppitunnin tavoitteet:
- Tunnistetaan tekoälyn hyötyjä, riskejä sekä vaikutuksia
- Pohditaan tekoälyyn liittyvien käsitteiden esiintymistä arjessa
Keskeiset käsitteet:
- Opetusdata, kuratointi, data, varmuus, hauraus, syöte, vinouma, eettisyys
Tarvikkeet ja materiaalit:
- Tekoälyn vaikutukset video
- Tekoälyn merkitys tehtävälomake tulosteena (pdf) tai muokattavana tiedostona (word doc).
Tehtävä: Mitä voit päätellä alla olevista kuvista? #
Työskentelytapa: Opettajajohtoinen keskustelu
Tekoälyllä voi nykyään tehdä helposti kuvia. Alla on kaksi tekoälyn tekemää kuvaa.
- Mitä erikoista on kuvissa?
- Mitä voit päätellä tämän kuvia tuottavan tekoälyn opetusdatasta? Millaisella datalla se on koulutettu?
Tekoälyn tekemiä kuvia johtajista
Tekoälyn tekemiä kuvia opettajista
Tehtävä: Pohdi tekoälyn merkitystä ja vaikutuksia #
Työskentelytapa: oppilas vastaa itse lomakkeen kysymyksiin tai lomake toimii ryhmän keskustelun pohjana ja keskustelun tulos kirjataan lomakkeelle. Tehtävä puretaan opettajajohtoisen keskustelun avulla.
Tässä tehtävässä käytetään “tekoälyn merkitys” tehtävämateriaalia esitetään kysymyksiä datasta, vinoumasta ja hauraudesta. Kysymykset on kytketty arkisiin esimerkkeihin.
On tärkeätä, että pohditte näitä ilmiöitä lomakkeen avulla. Seuraavaksi Jussi Koivisto kertoo videolla tarkemmin näistä teemoista.
Tehtävä: katsokaa video #
Edellisessä tehtävässä tekoälyn vaikutuksia pohdittiin tehtävälomakkeen avulla. Tällä videolla syvennytään tarkemmin näihin teemoihin.
Kiitos! Nyt olet tehnyt kolmen tunnin kokonaisuuden! Hienoa!