Opetusdatan lisääminen ja tekoälyn opettaminen: avausnäkymä eli tyhjä opetettava kone #
Generation Ai hankkeessa kehitetty opetettava kone edustaa ohjattua koneoppimista.
Opetusdata: Käytännössä se tarkoittaa sitä, että opetusdatan syöttämisen yhteydessä kerrotaan myös tieto mihin luokkaan lisätty kuva kuuluu. HUOM! opetusdataa voi kerätä yhdessä! kolmen pisteen takaa löytyy toiminto, jonka avulla voit lisätä esim. puhelimia mukaan työskentelyyn.
Opettaminen: Opetusdatan syöttämisen jälkeen tekoäly harjoittelee tällä aineistolla ja pyrkii muokkamaan neuroverkkoaan siten, että se kykenisi yleistämään oppimansa myös täysin ulkopuoliseen aineistoon.
Syöte: Tämän kautta voit näyttää tekoälylle opetusdatan ulkopuolisia kuvia. Tekoälyn tulisi tunnistaa esim. kissoja ja koiria lajiteltaessa vaikkapa sattumanvarainen netistä löytynyt kissa tai naapurin kolli, jonka saisit kameran linssiin.
Luokittelija: Näet tästä millä varmuudella opetettava kone tunnistaa syötteen sisällön kuuluvan johonkin opetusdatan luokista.
A. Opetusdatan lisääminen ja tekoälyn opettaminen: esimerkkiaineisto #
Esimerkkiaineiston opetusdata: Tässä esimerkkiaineistossa opetusdata on jaettu kolmeen luokkaa: 1) ihminen valokeilassa; 2) kuvitettu ihminen (eli vaikkapa oppikirjassa oleva ihminen); 3) tikku-ukko (viivapiirros). Tässä tapauksessa opetusaineisto on haettu netistä, mutta sen voi myös kuvata kameralla.
Opettaminen: tässä esimerkissä opetusdata on jo opetettu tekoälylle. Jos opetusdataan tehtäisiin muutoksia, pitäisi tekoäly opettaa painamalla “opeta luokittelija” painiketta.
Syöte: Syötteessä on webbikameran kuva ja sen kuvassa on ihminen.
Luokittelija: Tekoäly on 100% varma, että kyseessä on “ihminen valokeilassa” luokka.’
B. Toimintakorttien tekeminen: esimerkkiaineisto #
Hankkeessamme on kehitetty yksinkertainen tapa toteuttaa käyttäjälle näkyvä reaktio luokittelijan tunnistamaan kuvaan – toimintakortit.
Toimintakortissa v
oi olla seuraavia sisältöjä: a) tekstiä; b) musiikkia tai sovelluksessa äänitettyä puhetta; c) kuva; d) Youtube video tai vastaava sisältö.
Tähän saakka perusopetusikäisille suunnatuissa opetettavissa koneissa toimintakortteja koskeva osio on puuttunut.
Tämä tehnyt opetettavien koneiden opetuskäytöstä vaikeata, sillä koneoppimismallit on pitänyt viedä johonkin ohjelmointi tai robotiikkatyökaluun yksinkertaistenkin toiminallisuuksien tekemiseksi. Kansainvälisten tutkimusten perusteella se on koettu opettajien keskuudessa usein vaikeaksi ja suoranaiseksi esteeksi.