HS Mielipide: Tekoäly haastaa jo nyt opettajia ja oppilaita
Mielipidekirjoitus, joka julkaistiin Helsingin Sanomissa 16.12.2024. Lue teksti Helsingin Sanomien sivuilta: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010050103.html
Tekoälyyn pohjautuvat sosiaalisen median palvelut ja mobiilipelit puhumattakaan muista sovelluksista kykenevät ohjailemaan ja jopa ennustamaan käyttäytymistämme. Ne kykenevät profiloimaan ja luokittelemaan meitä sovellusten jatkuvasti keräämän datan pohjalta. Ongelmana on se, että tekoäly on meille musta laatikko.
Oppilaat, opettajat ja vanhemmat eivät tiedä tekoälyn toimintaperiaatteita ja vaikutuksia arkeemme. Tämä on huolestuttavaa tilanteessa, jossa uusimmat sovellukset, kuten Chat GPT muuttavat parhaillaan käsitystämme siitä, mitä tieto yleensäkään ottaen on ja kuinka se syntyy.
Tekoäly on esimerkki digitalisaatiosta. Se lisää edelleen tarvetta lasten ja nuorten digitaaliselle lukutaidolle. Pisa-tutkimuksessa pärjännyt Viro on tunnettu esimerkillisenä opetuksen digitalisaation edistäjänä.
Suomalainen peruskoulu ei ole kyennyt integroimaan digiteknologiaa opetukseen vastaavalla tavalla kuin Viro. Olemme ylpeitä opettajistamme ja pedagogisesta vapaudesta, mutta olemme samalla jättäneet vähemmälle huomiolle yhtenäiset vaatimukset opettajien digiosaamisesta. Täydennyskoulutusjärjestelmämme ei nykymuodossaan takaa opettajien osaamisen päivittämistä riittävällä tavalla.
Lasten ja nuorten tulee opetella digitaalisten lukutaitojen ohella myös data- ja tekoälylukutaitoa ja kasvaa opiskelujensa aikana datatoimijoiksi. Strategisen tutkimuksen neuvosto rahoittaa hankettamme, jossa kehitämme työkaluja ja oppimateriaaleja esi- ja perusopetuksen opetuksen tueksi.
On selvää, että kouluissa ei ole tarvetta puhelinten viihdekäytölle. Pedagogisesti perusteltua käyttöä sen sijaan tulee lisätä. Samoja laitteita ja sovelluksia käytetään kaikissa länsimaissa. Niiden hyödyntämisessä on kuitenkin eroja. Digitaaliset työkalut ovat tämän ajan kynä, kumi ja vihko.
HS 16.12.2024 (https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010050103.html)
Jari Laru
kasvatustieteen tohtori,
yliopistonlehtori
Oulun yliopisto
Generation AI -hanke