Ajankohtaista
Generation AI
Tiivi
Ajankohtaista hankkeessamme
Hankkeen toimintaa ja tiedotteita
GenAI hankkeen tutkimus- ja kokeilutoiminta käynnistyi Helsingissä.
Helsingin GenAI-hanke käynnistettiin 11.5. Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Oppimisen digikarnevaalit -tapahtumassa. Tavoitteena on opetella tunnistamaan, käyttämään ja ymmärtäämään tekoälyä esiopetusikäisten kontekstissa Iltapäivän aluksi Sini Davies esitteli hankkeen toteutumista Helsingin kaupungissa, jonka jälkeen kertoi konkreettisen esimerkin esiopetuksessa toteutettavasta pilotista. Eskareiden kanssa opetellaan tunnistamaan, käyttämään ja ymmärtämään tekoälyä ikätasolle sopivilla tehtävillä. Tunnistaisitko sinä kumpi siivousrobotti-piirroksista…
Generation AI hanke vahvasti mukana Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2023 seminaarissa
Hankkeemme oli mukana vahvalla panoksella maamme suurimmassa opetusteknologia-alan tapahtumassa ”Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa”, joka järjestetään vuosittain Hämeenlinnan Aulangolla. Varsinaisesta seminaariohjelmasta tai sen esipäivän ohjelmasta löytyi Generation AI aiheella mm. kaksi keynote puheenvuoroa, posteri, tm-luokittelijan esittelyä sekä paneeli Tänä vuonna tapahtuma suorastaan pursusi erilaisia tekoälyaiheisia esityksiä, jotka olivat varsin käytännönläheisiä katsauksia erityisesti chatgpt -tyyppisten sovellusten hyödyntämisestä opetuksessa….
Keynote: Mitä tietokone ei osaa tehdä? Väärien käsitysten historia
Prof. Matti Tedre piti avajaispuheenvuoron ”Mitä tietokone ei osaa tehdä? Väärien käsitysten historia” Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 20.4.2023. MIKÄ ITK? Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 19.-21.4.2023. Lue lisää: https://itk-konferenssi.fi/
Ensimmäinen hankkeessa kehitetty sovellus: GenAI kuvien luokittelija
Hankkeessa kehitetään erilaisia työkaluja ja välineitä, jotka on suunnattu erityisesti lasten ja nuorten käyttöön. Ensimmäinen työkalu on ”GenAI kuvien luokittelija”, joka on yksinkertaistettu esimerkki ohjatusta koneoppimisesta. Sovellus on toteutettu siten, että siihen ladattuja kuvia ei siirretä muualle www-selaimesta. Se on kaupallisia verrokkejaan turvallisempi tapa lähestyä koneoppimisen ja tekoälyn maailmaa juuri tästä syystä. Koneoppiminen arjessamme: Mikä…
Hankkeen kouluyhteistyö käynnistyi
GenAI-hankkeen kouluyhteistyö käynnistyi perjantaina 3.2.2023 klo 9-14 Joensuussa yhteissuunnittelukokouksella. Mukana tilaisuudessa oli 7 alakoulua, 3 yläkoulua ja 2 yhtenäiskoulua Joensuun alueelta. Työpajassa GenAI-hankkeen johtaja professori Matti Tedre avasi tekoälyn ja koneoppimisen peruskäsitteitä sekä datalähtöisen ajattelun murrosta. Luento-osuuden jälkeen osallistujat pääsivät käytännössä kokeilemaan erilaisia huipputeknologioita tietojenkäsittelytieteilijöiden tuella. Koska kouluinterventiot suunnitellaan opettajien ja tutkijoiden yhteistyönä, kuului päivään…
Tekoälyn roolin kasvaessa yhteiskunnassa, lasten ja nuorten osaamista tulee kehittää jo esi- ja perusopetuksessa
Tekoälyyn pohjautuvat teknologiat ovat nopeasti yleistyneet yhteiskunnan eri osa-alueilla. Monet niistä keräävät ihmisistä valtavia määriä tietoa, jonka pohjalta erilaiset toimijat profiloivat ja mallintavat kansalaisia, mikä mahdollistaa ihmisten käyttäytymisen ennustamisen ja ihmisten toimintaan vaikuttamisen. Tämä tiedonkeruu ulottuu myös lapsiin, mutta vaikka vanhempien ja kasvattajien odotetaan olevan avainasemassa lasten yksityisyyden suojan ja turvallisuuden turvaamisessa ja tukemisessa verkossa,…
Mitä tekoälystä kerrotaan yhteiskunnassa?
Uutisia, haastatteluja ja muita juttuja tekoälyyn liittyen
YLE PODCAST: Kohistu Chat GPT on tehokas arvauskone, jonka uskotaan mullistavan asiantuntijatyön
Chat GPT:tä on kutsuttu tekoälyksi, jolta voi kysyä mitä tahansa, mutta jonka puolesta pitää tarkistaa faktat. Marraskuussa julkaistun Chat GPT:n on sanottu mullistavan koko tapamme käyttää internetiä ja tehdä töitä. Samalla on kasvanut huoli sen väärinkäytöstä esimerkiksi opinnoissa. Uutispodcastissa yliopistonlehtori Anna-Mari Rusanen Helsingin yliopistosta kertoo, mikä Chat GPT oikeastaan on ja miten sitä tulisi käyttää….
YLE: Tutkija peräänkuuluttaa tekoälyn toiminnan ymmärtämistä, joka alkaa olla uusi kansalaistaito
Hankkeemme tutkijan prof. Teemu Roosin tuntema yliopistonlehtori Anna-Mari Rusanen Helsingin yliopistosta kertoo YLEn haastattelussa, kuinka tekoälyn toiminnan ymmärtäminen on pian uusi kansalaistaito. Haastattelu sopii hyvin hankkeemme teemaan, sillä me kehitämme sisältöjä, menetelmiä ja sovelluksia joiden avulla näitä kansalaistaitoja opetetaan peruskoululaisille, opettajille ja opettajaopiskelijoille. Lue YLEN laaja juttu, jossa haastatellaan Anna-Mari Rusasta: https://yle.fi/aihe/a/20-10004202 Tekoälyyn ja sen…
Tekoälyyn liitetyt scifi-kuvat kertovat väärää tarinaa
Hankkeen tutkija prof. Teemu Roos Helsingin yliopistosta kertoi tekoälyyn liitetyistä kuvista FCAI:n haastattelussa 25.2022 ”Tekoälyyn liitetyt kuvat ovat pitkään olleet minulle kiviä kengässä. Yli kymmen vuotta sitten kun opetin ensimmäistä kertaa Johdatus tekoälyyn -kurssia, huomasin, että monien opiskelijoiden mielikuvat tekoälystä olivat syntyneet Isaac Asimovin ja muiden scifi-kirjailijoiden tarinoiden perusteella. Joku taisi pettyäkin, kun kurssilla ei pohdittu…
Vierashuoneessa julkisoikeuden professori Susanna Lindroos-Hovinheimo: Euroopan unionin ehdotus tekoälyn sääntelyksi – liikaa liian sekavasti?
Hankkeemme tutkija Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo käsitteli vuonna 2021 Edilexin vierashuoneessa Euroopan Union ehdotusta tekoälyn säätelyksi otsikolla ”liikaa liian sekavasti” LÄHDE: Lindroos-Hovinheimo, S. (2021). Vierashuoneessa julkisoikeuden professori Susanna Lindroos-Hovinheimo: Euroopan unionin ehdotus tekoälyn sääntelyksi – liikaa liian sekavasti? Edilex. https://www.edilex.fi/uutiset/71684 Komissio julkisti huhtikuussa 2021 ehdotuksensa asetukseksi, jolla säädeltäisiin tekoälyä. Asetusehdotuksessa jää auki, minkä verran se jättäisi kansallista liikkumavaraa. Ehdotuksen tavoitteena…
Tarvitseeko tekoäly kansainvälisiä sääntöjä? Nämä kolme asiaa EU:n ehdotuksesta tekoälyn sääntelemiseksi tulisi tietää
Hankkeemme tutkija Susanna Lindroos-Hovila kertoo 14.9.2021 Helsingin yliopiston tiedekulman jutussa EU:n ehdotuksesta tekoälyn sääntelemiseksi. Alla lainaus tiedekulmassa julkaistusta jutusta. 1. Sääntely kohdistuu tekoälytuotteisiin Komissio näkee sääntelyn ennen kaikkea tuotesääntelynä. Lainsäädännöllä on tarkoitus rajoittaa niitä järjestelmiä, joita saadaan käyttää EU:n sisämarkkinoilla ja tuoda tänne. Tarkoituksena on lisätä kansalaisten luottamusta tuotteisiin eli tekoälyjärjestelmiin EU:n sisällä sekä luoda…
Tekoäly helpottaa ja tehostaa työntekoa, mutta ei korvaa ihmistä
Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan Prof. Teemu Roosin professorinimitykseen liittyvä tiedekunnan lyhyt haastattelu sekä videoluento. Julkaistu Helsingin yliopiston sivuilla uutisena 17.8.2020 Tekoälystä on tullut reilussa kymmenessä vuodessa olennainen osa maailmaamme. Sitä täytyy tutkia, jotta todellisen elämän epävarmuudet ja tarpeet osataan ottaa huomioon järjestelmien kehitykseen. https://www.helsinki.fi/fi/matemaattis-luonnontieteellinen-tiedekunta/ajankohtaista/teemu-roos-tekoaly-helpottaa-ja-tehostaa-tyontekoa-mutta-ei-korvaa-ihmista